Temizlik İşleri Müdürlüğü 26 Mayıs 2025, 15:03
T.C.
AKÇADAĞ BELEDİYESİ
TEMİZLİK İŞLERİ MÜDÜRLÜĞÜ
GÖREV, YETKİ, SORUMLULUK VE ÇALIŞMA ESASLARINA İLİŞKİN YÖNETMELİK
BÖLÜM I
GENEL HÜKÜMLER
MADDE: 1 AMAÇ:
Temiz toplum, uygar toplum anlayışından hareketle tertemiz, düzenli, sağlıklı ve yaşanılır bir İlçe oluşturma çerçevesinde, yerleşim alanlarında üretilen atıkları günübirlik almak; cadde, sokak, bulvar, çarşı-pazar ve sokakların günlük temizliğini aksatmadan yapmak
MADDE 2: KAPSAM:
Bu yönetmelik, Akçadağ Belediyesi Temizlik İşleri Müdürlüğü'nün kuruluş, görev ve çalışma esaslarını düzenler.
MADDE 3: DAYANAK:
Temizlik İşleri Müdürlüğü, ''5216 sayılı Büyükşehir Belediye Yasası, 5393 sayılı Belediye yasasının 48. maddesi ve Norm Kadro İlke ve Standartlarına uygun olarak Meclis kararı ile oluşturulan ve 5018 sayılı Mali Yönetim ve Kontrol kanununda belirtilen Görev, Yetki ve sorumluluk ilkesine dayanılarak bu yönetmelik hazırlanmış olup'' Belediye Başkanının yada görevlendireceği Başkan Yardımcısına bağlı olarak çalışan bir birimdir.
MADDE 4: TANIMLAR :
Bu yönetmelikte geçen;
Belediye: Akçadağ Belediyesini
Meclis: Akçadağ Belediye Meclisini,
Başkanlık: Akçadağ Belediye Başkanlığını
Başkan: Akçadağ Belediye Başkanını,
Başkan Yardımcısı: Müdürlüğün bağlı olduğu Başkan Yardımcısını,
Müdürlük: Temizlik İşleri Müdürlüğünü
Personel: Temizlik İşleri Müdürlüğü ve Görevli Tüm Personeli
Müdür: Norm Kadro Esaslarına Göre İhdas Edilmiş, Görevde Yükselme Atanma Şartlarına Uygun Personeli
Temizlik Görevlisi: Kamyon Şoförleri, Temizlik İşçileri(Erbab İşçileri) Çalışan Personeli
Çevre: Canlıların yaşamları boyunca ilişkilerini sürdürdükleri ve karşılıklı olarak etkileşim içinde bulundukları biyolojik, fiziksel, sosyal, ekonomik ve kültürel ortamı,
Çevre Korunması: Çevresel değerlerin ve ekolojik dengenin tahribini, bozulmasını ve yok olmasını önlemeye, mevcut bozulmaları gidermeye, çevreyi iyileştirmeye ve geliştirmeye, çevre kirliliğini önlemeye yönelik çalışmaların bütününü,
Çevre Kirliliği: Çevrede meydana gelen ve canlıların sağlığını, çevresel değerleri ve ekolojik dengeyi bozabilecek her türlü olumsuz etkiyi,
Atık: Herhangi bir faaliyet sonucu oluşan, çevreye atılan veya bırakılan her türlü maddeyi,
Katı Atık: Üreticisi tarafından atılmak istenen ve toplumun huzuru ile özellikle çevrenin korunması bakımından düzenli bir şekilde bertaraf edilmesi gereken katı atık maddeleri,
Ambalaj Atığı: Hammadden işlenmiş ürüne kadar bir ürünün üreticiden kullanıcıya veya tüketiciye ulaştırılması aşamasında taşınması, korunması, saklanması ve satışa sunumu için kullanılan, herhangi bir malzemeden yapılmış, ambalajların kullanım ömrü dolmuş olanları,
Bitkisel Atık Yağ: Rafine sanayinde çıkan soapstockları, tank dibi tortuları, yağlı toprakları, kullanılmış kızartmalık yağları, çeşitli tesislerin yağ tutucularından çıkan yağları ve kullanım süresi geçmiş olan bitkisel yağları,
Ömrünü tamamlamış lastik (ÖTL): Faydalı ömrünü tamamladığı belirlenerek araçtan sökülen orijinal veya kaplanmış, bir daha araç üzerinde lastik olarak kullanılamayacak durumda olan ve üretim esnasında ortaya çıkan ıskarta lastikleri,
Pil: Şarj edilmeyen, primer hücrelerde kimyasal reaksiyon sonrasında oluşan kimyasal enerjinin doğrudan dönüşümü ile üretilen elektrik enerjisi kaynağını,
Atık Pil ve Akümülatör: Yeniden kullanılabilecek durumda olmayan, evsel atıklardan ayrı olarak toplanması, taşınması, bertaraf edilmesi gereken kullanılmış pil ve akümülatörleri,
MADDE 5: KURULUŞ:
Temizlik İşleri Müdürlüğü; Müdür, Kamyon Şoförleri, Temizlik İşçileri(Erbab İşçileri) Çalışan Personeli oluşmaktadır.
MADDE 6: TEMİZLİK İŞLERİ MÜDÜRLÜĞÜNÜN ÇALIŞMA KONULARI:
- Çöpü toplanacak cadde, sokaklar ile temizlenecek cadde ile sokakları belirlemek,
- Araç ve sokaklara eleman ile araç tahsisi etmek,
- Çöp konteynerlerini, cadde ve sokaklarda uygun yerlere koymak,
- Genel temizlik, çevre temizliği için gerekli konteyner ve araç-gereci sağlamak,
- Akçadağ halkının temizlik konusunda bilinç düzeyini yükseltmek için çeşitli etkinlikler düzenlemek ve bu konuda kitle iletişim araçlarından azami ölçüde yararlanmak,
- Dönemsel analizlerle çöp toplama hizmetlerinin birim maliyetini hesaplamak ve maliyeti en aza indirecek önlemler geliştirmek,
- Sahada çalışanların, iş yapma güçlerinin arttırılmasını özendirmek,
- En az her gün ve en erken saatte çöp toplanması ilkesine ağırlık vermek,
- Maliyet analizi, güzergah planlaması ve günlük çalışmaların izlenmesi için planlama ve mühendislik araştırmalarına özel bir önem ve ağırlık vermek,
- Çöp konteynırlarını belli periyotlarla yıkamak, dezenfekte etmek
MADDE 7: TEMİZLİK İŞLERİ MÜDÜRLÜĞÜNÜN FAALİYETLERİNE İLİŞKİN YASA, MEVZUAT VE YÖNETMELİKLER
Kanunlar
-5393 sayılı Belediyeler Kanunu
-5216 sayılı Büyükşehir Belediye Kanunu
-2872 sayılı Çevre Kanunu
-5491 sayılı Çevre Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Yönetmelikler
1.Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği
2.Katı Atıkların Kontrolü Yönetmeliği
3.Hafriyat Toprağı, İnşaat ve Yıkıntı Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği,
4.Bitkisel Atık Yağların Kontrolü Yönetmeliği
5.Ömrünü Tamamlamış Lastiklerin Kontrolü Yönetmeliği
6.Atık Pil ve Akümülatörlerin Kontrolü Yönetmeliği
7.Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği
8.Atık Elektrikli ve Elektronik Eşyaların (AEEE) Kontrolü Yönetmeliği
9.Atık Yağların(motor vb.) Kontrolü Yönetmeliği
10.Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği
11.Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği
12.Toprak Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği
13.Tıbbi Atıkların Kontrolü Yönetmeliği
- Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED)Yönetmeliği
15.Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği
16.Atık Yönetimi Genel Esaslarına ilişkin Yönetmelik
- Atıkların Düzenli Depolanmasına Dair Yönetmelik
18.Atıkların Yakılmasına İlişkin Yönetmelik
19.Kentsel Atık Su Arıtımı Yönetmeliği
- Hava Kalitesinin Korunması Yönetmeliği
MADDE 8: MÜDÜRÜN GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUKLARI:
1.Bu yönetmelikte belirtilen müdürlük hizmetlerinin zamanında verimli ve düzenli şekilde yürütülmesini sağlamak,
2.Personelin sicillerini düzenlemek; her türlü özlük ve sosyal haklarını izlemek; müdürlüğün çalışma konuları ile ilgili kuruluş ve birimlerle iş birliği kurmak,
3.Müdürlük biriminin planlı ve programlı bir şekilde çalışmalarını düzenleyerek, personel arasında uyumlu bir işbirliği ortamı kurulmasını sağlamak ve çalışmalarını izlemek, denetlemek,
4.Çalışma verimini arttırma amacıyla, kanunları, idari ve genel yargı kararlarını ve bunlarla ilgili yayınları satın almak, abone olmak, bunlardan personellerin yararlanmasını sağlamak.
5.Müdürlüğün çalışmalarını mevzuat esaslarına göre düzenlemek amacıyla her yıl çalışma programı hazırlamak, başkanlığın onayına sunmak,
6.Başkanlıkça onaylanan çalışma programının gerçekleşmesi için gereken malzemeyi temin etmek,
7.Müdürlükte yapılan çalışmalarla ilgili olarak belli aralıklarla toplantılar düzenlemek, çalışmaları değerlendirmek,
8.Müdürlüğe ait bütün kısımların çalışmalarını izlemek, denetlemek ve gerekli direktifleri vermek,
9.Müdüriyetin kuruluşuna ve yaptığı görevler için ileriye dönük hedefler göstermek,
10.Müdürlüğün görev alanlarına giren konularda kesin kararlar vermek, çeşitli konulara ilişkin farklı yollar ve çözümler arasında son ve kesin seçim yapmak,
11.Yönetmeliğin 6. maddesinde belirtilen konuların gerçekleştirilmesi için ilgilileri yönlendirmek, izlemek, denetlemek,
12.Müdür, görev ve çalışmaları yönünden Belediye Başkanlığına karşı sorumludur.
13.Başkanlık Makamınca; mevzuat hükümlerine uygun verilen diğer görevleri de yapar.
14.Müdür, müdürlük personelinin devam/devamsızlığından sorumludur.
15.Müdürlüğün yetki ve görev alanına giren konularda araştırma yapılmasına karar vermek, bu iş için gerekli her türlü harcama alım satım, ihale işlerinin teklifini hazırlayıp ilgili birime sunmak, işlemlerin yürütülmesinin kontrolünü ve sonuçlandırılmasını sağlamak,
16.Mal, hizmet, malzeme alımlarında harcama yetkilisi Belediye Başkanıdır.
17.Müdürlük emrinde görev yapan büro sorumluları ve diğer görevlilerin yıllık izin kullanış zamanlarını tespit etmek,
18.Birimler arasında koordinasyonu sağlayıcı tedbirleri almak ve yapılan işleri denetlemek,
19.Yönetmelik, talimat, yıllık bütçe, stratejik plan hazırlayıp ilgili birime sunmak. bütçe, iş yatırım programları ve yasalar uyarınca harcama yapılmasını sağlamak. Müdürlüğün Yatırım Programlarını hazırlayarak ilgili birime sunar.
20.Yasal mevzuat çerçevesinde oluşturulan komisyonlarda görev alarak iş ve işlemleri yürütmek, Belediye adına toplantılara katılmak. Çalışma konularıyla ilgili olarak düzenlenecek seminer, panel, fuar, gezi, konser gibi organizasyonlarda Belediyeyi temsil eder.
21.Başkanına ve Başkan Yardımcısı'na bağlı olarak yürürlükteki yasaların ve ilgili yönetmeliklerin yetki ve sorumlulukları kapsamında, bu yönetmelikte belirtilen görevlere ve ilgili mevzuatların belediyelere verdiği görevleri ifa eder.
22.Müdürlüğün idari ve teknik her türlü işlerini, kanun, yönetmelik, bildiri, genelge ve başkanlık talimatları doğrultusunda idare eder.
23.İlgili mevzuat, yetki ve yönetmelikler çerçevesinde uygulama projeleri geliştirir.
24.Müdürlüğün çalışma esaslarını gözden geçirerek plan ve programları yapar ve çalışmaların programa uygunluğunu sağlar.
25.Yapılacak işleri planlar ve buna uygun iş akış programı hazırlatır ve programa uyumunu denetler.
26.Müdürlüğün faaliyet alanına giren konularda ilgili kişi, birim ve kuruluşlarla haberleşme yetkisine sahiptir.
27.Müdürlüğün ihtiyaçlarını (araç, gereç, doküman) tespit eder, denetimini sağlar ve yerine getirilmesini takip eder.
28.Toplumu bilinçlendirmek amacıyla müdürlüğün çalışmaları ve faaliyet alanlarıyla ilgili yazılı ve görsel olarak halkı bilgilendirecek, teşvik edecek afiş, kitap, broşür vb. basmak ve/veya bastırmak.
BÖLÜM II
GENEL İLKELER VE TANIMLAR
MADDE 9: TEMİZLİK İŞLERİ MÜDÜRLÜĞÜ'NÜN TEMEL YAPISI :
Müdürlüğün, amaç, görevler ve ilişkileri bakımından hem planlayıcı ve hem de uygulayıcı yönleri vardır.
- Her eleman görevini yapmamaktan, eksik, yanlış veya geç yapmaktan yetkisi oranında sorumludur.
- Yetki devri, yöneticilerin genel yönetim görevlerini daha etkin bir şekilde yapabilmeleri için yararlandıkları bir yöntem ilkesidir.
- Yetki devri, yasaların çalışma ilkesi ve koşullarının sınırlarına göre yapılır.
- Bir yetkinin devredilmesi sonucunda, yetkiyi devreden yöneticinin o yetkinin kullanılmasından doğan genel sorumluluğu devam eder.
- Yetkiyi devreden ile devralan arasında yeni bir sorumluluk ilişkisi doğar.
- Yetkiyi devralan, o yetkinin kullanılmasından doğan cezai, parasal ve hukuki sorumluluklarından başka, yetkiyi devreden yöneticiye karşı görev sorumluluğunu da yüklenmiş olur.
BÖLÜM III
PLANLAMA, KOORDİNASYON VE UYGULAMA
MADDE 10: PLANLAMA VE KOORDİNASYON
Yapılacak iş ve tetkiklerle ilgili planlama ve koordinasyon müdür veya görevlendireceği kişi tarafından yapılır.
MADDE 11 : UYGULAMA
- Görev verilen personel verilen görevi aksatmadan yerine getirmekle yükümlüdür.
- Müdürlük personeli Müdürlüğü ilgilendiren çeşitli hizmetlerin uyumlu ve düzenli yürütülmesinden sorumludur
- Belediye hizmetlerinde; hesap verilebilirlik ilkesine uygun hareket edilir, uygulamalarda adaletli olmaya, kaynakların kullanımında etkili ve verimli olmaya çalışılır.
MADDE 12 : ARŞİVLEME
Müdürlükte tutulan evraklar ve dosyalar düzenli bir şekilde kanunlarda öngörüldüğü şekilde arşivlenir.
Müdürlükçe yapılan tüm yazışmaların birer örneği konularına göre ayrı ayrı klasörlerde arşivlenir.
Dosyalama işleminde konularına göre ayrı ayrı yapılır.
Gelen evrak dosyası
Giden evrak dosyası Vb..
Belediye birimleri arasındaki yazışmalar müdürün imzası veya Başkanın imzası ile yürütülür. Belediye dışı yazışmalar Başkan yada görevlendireceği Başkan Yardımcısının imzası ile yürütülür.
BÖLÜM V
ORTAK HÜKÜMLER
MADDE 13: TÜM PERSONEL:
1.Sınıf ve unvan farkı gözetmeden her vatandaşa eşit davranır
2.Herhangi bir nedenle görevlerinden ayrılan personel, korumak ve saklamakla görevli evrakı kendisinden sonraki göreve başlayan personele devretmedikçe görevinden ayrılamaz.
3.Müdürlüğü ilgilendiren çeşitli hizmetlerin uyumlu ve düzenli yürütülmesi, personel arasındaki ahengin sağlanması için herkes gayret gösterir.
4.Olumsuz bir durumda konu Müdüre yansıtılır. Müdür bu hususta gerekli önlemleri alır.
BÖLÜM VI
ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER, YÜRÜRLÜK, YÜRÜTME
MADDE 14: ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER
Bu yönetmelikte bulunmayan hususlarda yürürlükteki ilgili Kanun ve Mevzuat Hükümlerine göre uygulama yapılır.
MADDE 15 : YÜRÜRLÜK
Bu yönetmelik Belediye Meclisince kabul edilip ve Belediye Başkanlığı'nca onaylandıktan sonra yürürlüğe girer.
MADDE 16 : YÜRÜTME
Bu yönetmelik hükümlerini Belediye Başkanı yürütür.